Dra av på deklarationen för dina räntor

Du visste kanske inte att du kan dra av räntekostnaden för dina lån på din deklaration? Ofta görs detta automatiskt men det är bra att hålla koll på papper och statistik på hur mycket ränta man har betalat osv. Om det skulle bli något fel eller om Skatteverket har frågor angående det så är det bra att ha något att visa upp och jämföra med.

Det kan bli ganska mycket som man får tillbaka eller kan dra av på skatten. För en vanlig familj med villa kan det röra sig om 10 000 kr på ett år om man har ett bolån på över en miljon kronor. Det är ett speciellt ränteavdrag som finns i Sverige som säger att du kan dra av upp till 30 % av den totala räntan varje år.

Det är ganska enkelt att räkna ut vad du får tillbaka i ränta om man har under 100 000 kr i ränteutgifter om året. Vi kan ta ett exempel här:

Har du betalat en ränta på totalt 70 000 kr så kommer du att få tillbaka 30 % av detta, det blir då 21 000 kr. Sedan beror det på din inkomst som du har haft under året, detta jämkas då med vad du har betalat i skatt. Skulle du ligga plus minus noll på ditt skattekonto då kommer du att få tillbaka 21 000 kr plus lite ränta från Skatteverket.

Du kan läsa mer om hur man räknar ut skatten på Skatteverkets hemsida http://skatteverket.se

Det finns dock kostnader som inte man kan dra av och det kan vara diverse uppläggningsavgifter för lån, kostnader för pantavgift samt ränta för studielån från CSN.

Som vi skrev så ska allt detta ske automatiskt eftersom företagen som du har lånat pengar av måste redovisa till Skatteverket vad du har lånat varje år och då dyker det upp på din deklaration. Du ska alltid få en sammanställning från företaget när året har gått, detta brukar kallas för ”kontrolluppgifter”. Spara allt du får som kan användas till att kolla av din ränta och skatt.

Ta hjälp av någon som vet

Ett annat tips är att du ska ta hjälp av någon som kan deklarera och vet vad man kan göra avdrag för. Det händer att många missar utgifter som i själva verket är avdragsgilla, man måste kanske anmäla dem själv och då missar man det. Känner du någon som kan sköta din deklaration är det kanske en god investering i fall att du skulle få igen mer än du betalar till honom eller henne. Driver du företag finns det ännu mer att hålla koll på än en deklaration, där får du göra nästan alla avdrag själv. Startar du ett eget företag är det rekommenderat att du själv läser in dig på bokföring eller att du anlitar en revisor eller en redovisningskonsult. Kostnaden som blir är värd den tid som du annars skulle lägga ner på att hitta alla ränteavdrag eller liknande. Men det skadar inte att veta lite om bokföring innan man lämnar bort allt jobb, då har man mer koll på vad som pågår.